ביעור חמץ

כשהגעתי, האש כבר בערה. אני לא יודע מי הדליק אותה, או מי שם את המכולה, שתהיה מוקד ההתעניינות של רבים, ותשמש כאכסניה למדורה הגדולה שתהיה בשעות הבאות.

אנשים באו ומיד הלכו לאחר השלכת החמץ לאש, כמו חוששים שהוא יידבק אליהם. אחרים נשארו לצפות באש במשך זמן מסויים או קראו מתוך סידור. ילדים רבים צפו בעניין רב במתרחש. לחלקם היה זה משחק, כמו אותו ילד חרדי שצלה פרוסת לחם כאילו הייתה מרשמלו בל"ג בעומר.

האש גרמה לי לתהות, מה יש לנו, העם היהודי, מאש. בפסח – שורפים חמץ, ביום העצמאות – ממנגלים עד להתפקע, בל"ג בעומר – מדליקים מדורה ועל הדרך שורפים את היטלר, ואחרון אחרון חביב הוא חג החנוכה, בו מדליקים חנוכייה כל יום, במשך 8 ימים. עם של פירומנים. עד היום אנחנו משחקים באש כל הזמן.

האש אכלה ברעבתנות את המזון שהוגש לה. הכל היה כשר בעיניה: לחם, עוגות, שקיות ניילון, ארגזי קרטון וגם ארבעת המינים שנשארו מחג הסוכות. כשהיה לה קשה לעכל, כל הסביבה ידעה מזה.

אחר הצהריים הגיעה כבאית, עם מספר כבאים עליה, שכיבו את האש. לאחר מכן המכולה הועמסה והקהל התפנה לדבר החשוב הבא – הכנת מצות לסדר הפסח. מהמכולה ומהמדורה נשארו רק אודים עשנים. עד לשנה הבאה.

 

חג שמח וכשר (למי ששומר :)).

 

18 מחשבות על “ביעור חמץ

    • חג שמח 🙂
      אני מבין למה את חושבת ככה, הרי בתכל׳ס היה אפשר פשוט לזרוק את החמץ לפח ולסגור עניין, לא חייבים לשרוף. אני מתאר לעצמי שיש לזה סיבה ״טובה״.

  1. אני מניח שהתמונות משנה שעברה.
    התמונה הראשונה עם הקלוז-אפ על הלהבות מאוד מצאה חן בעיניי. גם הילד עם הלחם על המקל.

    אני לא חושב שהיהודים יותר פירומנים מהממוצע העולמי…
    חג שמח!

  2. בחיי שאנחנו עם של פרומנים…התמונה האחרונה נהדרת.
    חג שמח .
    דומינולוג.

  3. ברמה העקרונית, אני עם יערה… אני זוכרת שבתור ילדה – כולם היו הולכים לשרוף חמץ ביום של יל הסדר ולנו אמא שלנו לא הרשתה – כי לא שורפים אוכל. זה היה מאד מאכזב בתור ילדה אבל אם היו לי ילדים – אין לי ספק שהייתי מחנכת אותם באותה צורה…
    אבל דוקא שאלה אחרת לי אליך – מה אתה מוצא בהם – בחרדים – שבהזדמנויות כה רבות אתה נוסע לצלם אותם? האם זו סקרנות אנתרופולוגית? מהתמונות לא נראה כייף לעמוד שם, בתוך ההמולה והסירחון שבטח יוצרת האש ביחד עם העשן וחומרי הבערה שציינת. זה בטח היה לא נעים שבעתיים עד בתי אפשרי לעשות את זה בתור אישה…
    חג שמח לך!!!

    • חג שמח! אכן פגניזם פרימיטיבי. לא מבינה איך יהודים שעברו תקופות של רעב נוראי בשואה מסוגלים לשרוף אוכל, בשמו של איזה מנהג קדום. אבל שלא נבלבל אף אחד עם העובדות. והתמונה האחרונה בהחלט נהדרת! ואני בהחלט מבינה את הסקרנות האנתרופולוגית…

      • זה לא הדבר היחידי שאני לא מבין בקשר אליהם…
        😉
        חוצמזה, אני מתאר לעצמי שרוב האוכל שנשרף שם, גם ככה פג תוקפו והוא היה נזרק ממילא, כך שאני חושב שאין מה להתפס לנק' הזו של שריפת אוכל.

        חג שמח.
        🙂

    • שאלה מעניינת הייתה לך –
      אז כמובן שסקרנות אנתרופולוגית, וגם הרצון לפרסם רשומה שרלבנטית לתקופה הזו בשנה. בנוסף, בתקופה האחרונה אני פחות בראש של צילום רחוב, ויותר דוקומנטרי. יש גם את הרצון לבדוק האם אני יכול להפיק תמונות טובות יותר ממה שהפקתי בחג הקודם בו ביקרתי בבני ברק (אם נתייחס לפורים. התמונות האלו צולמו בשנה שעברה, כמו שמוטיאור חד האבחנה שם לב) ובחינה של הציוד החדש.

      דווקא לא נורא לעמוד שם – ברוב המכריע של הזמן אין עשן כזה ו/או סירחון, ואת ביעור החמץ אין בעייה לצלם גם בתור אישה. לעומת זאת, אפיית המצות זו כבר אופרה אחרת לגמרי.

      חג שמח.
      :)))

  4. התמונות יפות מאד, מעבירות את האוירה השוררת ברחוב החרדי. וגם אני כמו כל יהודי, אוהבת לראות אש, מאחר שאני לא שורפת כלום, גם אש יד שניה משמחת אותי.

  5. פירומנים בדוק !
    אבל יש בזה איזה כיף מסויים שכזה,התמונות מעולות כהרגלך,המשך חג שמח

  6. פרט לזיהום האוויר שזה יוצר (בגלל כל הניילונים והפלסטיקים ששרפו שם), מי ידאג לנקות את האפר והאודים העשנים מהשטח?
    זו אחת הבעיות הקשות שלי עם כל זה, כל הטינופת שנשארת, ולאף אחד לא אכפת ממנה.

    • אני מתאר לעצמי שהעירייה מנקה את כל מה שנשאר לאחר פינוי המכולה שמשמשת לשריפת החמץ, במסגרת הניקוי הרגיל של הרחובות.

אשמח לקרוא את מחשבותיכם / תחושותיכם לאחר הקריאה

