גישות בצילום רחוב (חלק א')

מאז שעשיתי את קורס צילום הרחוב, הבנתי שהגעתי הבייתה (אני מודע להומור שבעניין). אמנם פה ושם אני כותב איך אני מתנהל ברחוב, אבל אני חושב שהגיע הזמן לכתוב על זה בצורה מסודרת.

קודם כל בואו נתחיל מההתחלה: מה זה צילום רחוב בעצם. למרבה ההפתעה, אין הגדרה אחת מדוייקת של תחום הצילום הזה, וזאת בניגוד לתחומים אחרים (למשל פורטרטים או מאקרו, שם ההגדרות ברורות ומסודרות). ישנן הרבה הגדרות שונות, כאשר כל אחד יכול לתת לזה פרשנות משלו. אני נוטה להגדיר צילום רחוב כך: התרחשות כלשהי, בה יש יחסי גומלין בין אובייקטים בתמונה, כאשר לצלם אין יכולת לשלוט על מרכיבים כלשהם בסיטואציה ובתאורה (החלק האחרון הינו קריטי. במידה ולצלם ישנה יכולת להשפיע או לשלוט על הסיטואציה או על התאורה, הרי שכבר לא מדובר יותר בצילום רחוב). אני רוצה לציין, שלפי ההגדרה הזו (וגם בכלל) צילום רחוב אינו מוגבל לרחוב בלבד, אלא יכול בעצם להתבצע בכל מקום – במשרד, באוטובוס, ברכבת, ליד הנהר וכו'.
צילום רחוב וצילום דוקומנטרי מאוד קרובים אחד לשני (ולעיתים אפילו חופפים), אבל לא זהים. צילום רחוב אמנם מתעד התרחשויות שונות, אבל מטרתו שונה מאשר הצילום הדוקומנטרי, אשר מטרתו היא לתעד את המציאות (יש שיאמרו אירועים היסטוריים או אירועים משתמעותיים) בצורה כנה וישירה (אני מודע לזה, שאני משתמש קצת בניפנופי ידיים בשביל להגדיר מה זה צילום רחוב. סורי, זה מה יש :)).

בצילום רחוב ישנן מספר קטגוריות שונות –
1. "איש תחת שלט" (הגדרה קולעת שקראתי באחת התגובות באתר הקבוצה של שלומי) – צילום של סיטואציה בה יש יחס ישיר בין יצור חי (בד"כ דמות אנושית) ובין שלט שתלוי על הקיר / על הרצפה וכו' (או חפץ כלשהו אחר). בד"כ ניתן למצוא הומור בסוג זה של תמונות.
לתמונה הזו קראתי "הצגה יומית" (קישור לרשומה בה פרסמתי אותה).

לשתי הדוגמאות הבאות קישרתי מתוך האתר של פליקס לופה, אחד מצלמי הרחוב המשובחים של ישראל.

צולם ע"י פליקס לופה

צולם ע"י פליקס לופה

2. צילום המנציח רגע "קטן" אחד.

ללא כותרת
(הקליקו על התמונה ואז על F11 ע"מ לראות אותה על כל המסך)

אפשר לשחק בחשיפה על מנת להשיג אפקטים שונים – למשל דרמה

או דווקא למקד את תשומת לב הצופה במספר מצומצם של מקומות (את התמונה הבאה צילם אלכס ווב)

ללא כותרת, אלכס ווב, 1982

לא רק דרמה אפשר למצוא בצילום רחוב, אלא גם הרבה הומור, כמו בתמונות של פליקס לופה למעלה, או כמו בתמונה הזו של אלכס ליבק

צולם ע"י אלכס ליבק

ובזו, שקישרתי אליה מהבלוג של שגיא קורטלר (לאתר שלו).

צולם ע"י שגיא קורטלר

אין ספק שצריך ראייה צילומית, כמו בתמונה הבאה, שצולמה ע"י אייל ביינהקר

צולם ע"י אייל ביינהקר

בפוסט הבא אפרט על ההתנהלות ברחוב.

17 מחשבות על “גישות בצילום רחוב (חלק א')

  1. תודה על ההסברים. (באמת המון זמן שלא כתבת כלום)
    נהניתי מהתמונות מאד. ☺
    נראה שיותר מהכל צריך 'עין' לתפוס את הדברים.
    ולך יש עין טובה מאד.☺ מחכה לרשומה הבאה

    • ווקשה 🙂

      זה הכל עניין של הסתכלות. פשוט להסתכל בצורה מודעת ולחפש את האירועים האלו. זה מפתיע כמה הם קופצים לעין, כשמחפשים אותם.

  2. תודה ששיתפת בצילומים נפלאים.
    אהבתי את ההגדרות. והצילום האחרון יפהפה.
    תודה

      • הלוואי ויכולתי לצלם בשתי ידיים או להחזיק מצלמה קצת יותר גדולה ויציבה.
        לפחות נהנת לראות תוצרת טובה של מי שכן יכולים.
        תענוג.
        מקווה שהמצלמות הטובות תגענה לגודל מזערי שגם אני אוכל להגשים חלום עם יד אחת.

        • את התמונה הזו –

          פליקס לופה צילם עם מצלמה קומפקטית.
          לא צריך מצלמות גדולות, כבדות ומגושמות בשביל לצלם תמונות רחוב נהדרות, בטח היום, כשיש מצלמות קומפקטיות מצויינות.

        • אני מצלמת עם סוני T900 שמצלמת נפלא..צריכה להשתדרג:) ראיתי חדשה של סוני רק שאין לה מסך מגע ואני לא יכולה לסובב כפתורים. מכורה לסוני שנים רבות.
          ובגדול אתה צודק. חשובה הזוית של הצילום, מיקום האור ועוד כמה בקטנה ובעיקר מזל שהיד לא תזוז:)
          תודה

  3. מעניין מאד לקרוא 🙂
    ונחמד שאתה גם כותב לפעמים.
    אני פחות מתחברת לצילומי רחוב, אם כי נהנית לראות את אילו שיש בהם הומור מסויים. אני יותר בענייני צילומי טבע…

    • אני שמח שמעניין לך 🙂
      לקחתי את זה לתשומת ליבי, אם כי היו לי ממילא תוכניות להרחיב יותר על הצד "התיאורטי" של צילום רחוב בפוסטים הבאים.

  4. מעניין. נדמה לי שהבנתי על דרך השלילה – זה צילום של חיבור אובייקטים ללא אמירה ברורה של מעבר (כלומר לא דוקומנטרי).
    אהבתי את הצילומים שהבאת. נראה שצריך המון שוטים כדי לברור מהם משהו מוצלח. הרי יש הרבה מקרית בצילום הזה.

    חוצמזה, נחמד לראותך שוב 🙂

    • לא מדוייק. דווקא בצילום רחוב, לרוב יש אמירה מאוד ברורה. בפוסט הבא אפרסם הגדרה שאולי תגרום לך להבין יותר טוב.
      🙂

      כן, צריך לצאת לצלם הרבה (בניגוד ל-לצלם הרבה…) בשביל לקבל משהו טוב באמת. גם על זה ארחיב באחד משני הפוסטים הבאים.

      :))))
      כיף לחזור. החיים כ"כ עמוסים לי כרגע, שכתיבה בבלוג זה משהו שזהה לחד-קרן. טוענים שזה קיים אבל אפ'חד לא הצליחו להוכיח את קיומו…
      😀

  5. גם אני לא מהפריקים של צילום רחוב. הארעיות של הסצנות והחדירה למרחב הפרטי של מושאי הצילום מרתיעה אותי מלנסות. אבל נחמד היה לקרוא את הסקירה שלך ולראות את הדוגמאות. הכי עשה לי את זה – ספיידר במשתנה 🙂

    • אני נוגע במה שכתבת בפוסט הבא שאפרסם.

      יש כ"כ הרבה דוגמאות לתצלומים נהדרים, למשל זה

      שמתנוסס בגאווה רבה על כריכת ספר ששמו (כמה מפתיע ) – street photography now, העוסק בצלמי רחוב עכשיוויים.

  6. פינגבק: גישות בצילום רחוב (חלק ב') | חתול רחוב

אשמח לקרוא את מחשבותיכם / תחושותיכם לאחר הקריאה

